Tutorials
Home Tutorials Freebies LINK LINK


About:
Nurlyana Izyan here ! 13 years old..very addicted with paris ! In a relationship with Tom kaulitz <3 Feel free to follow me :)
Tagboard
no HARSH words..leave your name & your url..anonymous will be ignored :)

ShoutMix chat widget

Tutorial cara guna & edit denim template full tutorial Sunday 24 July 2011 >>04:28
BACK TO TOP? | 0 Left Blogprints: Post a Comment


Assalamualaikum & Yo !
hari ni aku nak kongsi nan korang camne nak guna & edit denim template..disebabkan aku kesunyian kat rumah ni sengsorang,,aku pon buat la tuto nierh.. T__T
ok..jum kite mulekan..

firstly,, CHANGING YOUR BLOG TO DENIM TEMPLATE
klik untuk besarkan
Nanti keluar pageuntuk pilih template macam ni :
klik untuk besarkan
Inkut gambar tuh..first tekan Denim then tekan Save Template.nanti dye keluar Your changes have been saved. View Blog.Nanti kalau tengok blog korang jadi camni :
klik untuk besarkan
Mesti jadi camni kan?korang jangan fikir blog korang tuh dah hancur lebur..aku takkan biarkan *wink wink* ok,,ni tuto untuk korang perbaiki blog korang..

1. buang bende biru kat bahagian header tuh..yang mane?? yang ini :
klik untuk besarkan
bukak tab templat designer..pilih advanced pastu ikut macam yang aku tunjuk kat bawah ni :
klik untuk besarkan

klik untuk besarkan
nanti hasilnye jadik camni :
klik untuk besarkan



2. BACKGROUND BLOG
cari code
body {

& paste code yang kat bawah ni bawah body {
background: url("url background");repeat ;
background-attachment:Fixed

tukar url background dengan background yang korang suke..boleh cari kat google
kalau tak taw sangat,, ni aku bagi freebies >klik !<

contoh :
hasilnya :
klik untuk besarkan..
3. tukar header blog
ni untuk header bersambung

aku gune gimp 2.6 jea..sebab aku tak reti camne nak gune photoshop..hee~~
law korang reit gune,,korang gune la..aku gune gimp :P

ok ok..first,,dah sah2 la bukak gimp en ? haha
width untuk denim template ialah 760 (melainkan korang dah ubah) so,,kene buat 760 la..height ikut suke hati korang nak buat berape pon..
then,,korang klik Advanced Options > Fill with Transparency
kalau tak camne korang nak jadikan dye transparent en?
 ok then,, dye keluar cmni :

then kat bahagian toolbox ,pilih button kotak then bawah tuh ade rounded corners.
Yang kat radius bawah Rounded edges tuh ubah 20-40 cam tuh..jangan banyak sangat..
tak paham ?? tengok ni :
sekarang korang bawak mouse korang kat bakal header korang punya hujung.Tarik dye sampai memenuhi bawah header korang.kalau terkeluar pon tak pe..nanti dye jadi dashed ( - - - - - ) macam ni :
dash tu bergerak..sebab tu tak nampak sangat k..
sekarang, tekan Bucket fill tool > Foreground & background colors > klik kat dalam rounded rectangle yang korang buat tadi..
then,korang klik tect tool & korang tulis la pape yang korang nak tulis..
contoh :
pas tuh korang save la..
macam ni

header.PNG
Jsave as PNG taw..jangan JPEG atau GIF plak..kang tak jadi nanti..he~~
pastuh korangupload la kat blog korang..wait ! belom habis lagi !
sekarang edit kat code pulak..
pergi Edit HTML >ctrl + F > cari code ni
#header {
pastuh nampak code ni tak?

width: 800px;
  margin: 0 auto;
  background-color: $headerBgColor;
  border: 1px solid $headerBgColor;
  color: $headerTextColor;
  padding: 0;
  font: $headerFont;
}
yang warne purple tuh korang ubah jadi 0

hasilnye :
dah siap ! yeah !!
kalau ade pape2 yang korang nak edit,,boleh tengok tutorials kat blog aku nyh :)

selamat mencuba :D
kcaw! Assalamualaikum..
p/s : dah buat tuh,,jangan lupe credit keyh? kang aku sepak sorang2 9t..hee~~ joke2

Older Posts Newer Posts